MADEinMONTENEGRO.com
 

Go Back   MADEinMONTENEGRO.com > Društvo > Politika

Notices

Politika Za rasprave bez vrijedjanja



Reply
 
Opcije Teme Način Prikaza
Old 09-02-10, 00:09   #1
Bonja the Zmaj
Defensor Pacis
 
Bonja the Zmaj's Avatar
 
Registrovan: Sep 2007
Lokacija: Kapadokijski klanci
Postovi: 4,343
Bonja the Zmaj na dobrome putu
Default Obrazovanje u CG

Ako varaš prevarićeš se
GRAĐANSKI
Bliži se godišnjica parlamentarnih izbora na kojima je koalicija „Evropska Crna Gora“ ponovo pobijedila. Radi razvoja političkog pamćenja, zavirimo u bogat predizborni paket. Obećavalo se dosta, zavodljivo i široko kako se to samo može kada ne mislite da ispunite datu riječ.
Zadržimo se na obrazovanju, kao jednom od ključnih stubova društva. Tu se i ponajbolje vidi nedostatak vizionarskih kapaciteta donosilaca odluka odnosno posljedice njihove sopstvene neobrazovanosti i provincijalnih ograničenja.
U tom predizbornom programu, teško dostupnom i tokom kampanje, izražava se uvjerenje da je „obrazovanje temelj našeg ukupnog razvoja“ i to nije tačka spora. Dalje stoji „...mnogo smo uradili na reformi obrazovnog sistema. Uvođenjem evropskih nastavnih programa, uz primjenu novih tehnologija u nastavi, stvaramo društvo znanja. U skladu sa novim razvojnim potrebama, ulažemo u stručne kadrove, stipendiramo perspektivne, podstičemo konkurenciju u svim oblastima, nastavljamo sa ulaganjima u savremenu obrazovnu infrastrukturu...“
Rektor Univerziteta Crne Gore (UCG), ovih dana kaže, da je „glavni prioritet UCG održavanje kontinuiteta nastave“!? Niko više na UCG ne priča o ulaganjima u nauku, naučne resurse ili studente. A i kako bi dok se u zgradi tehničkih fakulteta oko 10h ujutru gasi grijanje u čitaonicama i holu u kojem je bežični internet gdje studenti često uče. Ili, kada Likovna akademija odlaže početak semestra za mjesec dana kako bi uštedjela novce za struju. To su samo najsvježiji pokazatelji nepostojanja elementarnih uslova rada i besparice na UCG.
Odnos države prema obrazovanju, posebno visokom, cijeni se i kroz budžetski izraz. U proteklih 8 godina iz tekućeg budžeta se UCG-u opredjeljivalo između 2,03% i 2,55%, a za nauku između 0,12% i 0,32%. U 2008. je, npr. Ministarstvu odbrane dato 48 miliona eura, a UCG-u 16,3 miliona eura. Potcijenjenost naučno-istraživačkog rada ilustruje i činjenica da je 2010. za nauku planirano 0,26%, a za jednu instituciju kulture – Crnogorsko narodno pozorište – 0,37%. Nacionalni teatar jeste značajan, ali nije realno da je ispred državne podrške inovacijama, mladim naučnicima, istraživanjima, usavršavanjima naučnog kadra na UCG, itd. Evropski standard za ulaganja u nauku je 3%, neke prosperitetnije države poput Švedske daju 4,3, a nama najbliža u regionu Hrvatska 1,3%. Kad se ovako izmjerimo vidimo koliko smo daleko od EU u sistemskom smislu, što je mnogo važnije od onih formalnih koraka koje smo preletjeli i obuzeti tom lakoćom pomislili da samo što nijesmo ušli u EU.
Osim što se u visoko obrazovanje i nauku u Crnoj Gori skandalozno malo ulaže, i uloženo se troši netransparentno i nenamjenski. Time se ugrožava kvalitet obrazovanja, koji je već na porazno niskom nivou, ali i ukupni društveni napredak, a snaži klima u kojoj nije važno što studenti znaju nego koga znaju, sa kim su u rođačkim, partijskim ili drugim vezama, umjesto da se radi na uvođenju sistema vrijednosti u kojem će znanje donositi zvanje. Ni UCG ne radi na poboljšanju sopstvene pozicije u društvu. Njegovi čelnici su posvećeni skrivanju finansijskog poslovanja, negiranju postojanja korupcije (od raspodjele stanova, kredita, normi, do sistema ocjenjivanja, zapošljavanja, itd) i krajnje zabrinjavajućeg osiromašenja u kadrovskom smislu, čemu doprinose jaki politički, i drugi jednako neprimjereni ovoj instituciji, uticaji koji obeshrabruju najkvalitetenije da dođu ili da ostanu na UCG.
Neki dijelovi iz posljednjeg Biltena UCG otvaraju pitanje: što se to finansira na UCG i što UCG proizvodi? Zabrinjavajući je podatak da od 21 organizacione jedinice postoji 11 na kojima je manje od 5 redovnih profesora, a na tri ne postoji ni jedan redovni, odnosno na dvije ni redovni ni vanredni! Na ovim fakultetima studira 9.332 studenta, a jedan je i među najstarijima – Ekonomski fakultet koji trenutno ima 5 redovnih profesora i 4.227 studenata.
Prije neki dan je jedan student sa mnom podijelio svoju dilemu oko odlaska na specijalizaciju u inostranstvo. Kaže, kad se vrati to se neće cijeniti na UCG a svjestan je granica u sticanju znanja na svom fakultetu i kao svaki mlad čovjek teži da dobije što bolje, kvalitetnije i modernije.
Moja prijateljica koja ima dva magisterija sa prestižnih fakulteta, a skoro je i doktorirala na jednom od tri najpoznatija svjetska univerziteta nije nikada kontaktirana ni od koga sa UCG, a nije baš da je nijesu mogli identifikovati kao ozbiljan kadrovski potencijal. Svoj prvi semester je već održala na jednom od četiri najpoznatija svjetska univerziteta koji je uspio nju prepoznati iako im vjerovatno nije poznat UCG.
Veliki je jaz između onog što bi najstarija akademska institucija trebalo da bude i što jeste, a još veći jaz između našeg i evropskog visokog obrazovanja, a to će nam biti jedno od prvih pregovaračkih poglavlja koje ćemo pregovarati sa EU. Da li neko misli o tome već sada ili ćemo onda kada nam to dođe na sto pokušavati da smislimo neku krivinu?
Ipak, želim da vjerujem da će se ovaj student vratiti sa svojih studija iz inostranstva i uhvatiti u koštac sa malograđanskim kompleksima onih koji se sada čine moćnima da ograniče njegovu žeđ za znanjem. Želim da vjerujem i da moja prijateljica neće svoje znanje dijeliti samo na stranim univerzitetima, ma koliko to dokazivalo da je njen kvalitet nesporan, već da će i ovdašnji studenti imati priliku da uče od najboljih poput nje.
Da bi se to desilo treba insistirati na promjenama: u državnoj politici prema UCG, ali i na samom UCG. Za početak, UCG bi mogao sopstveni budžet trošiti odgovornije i racionalnije, kako se ne bi ponovio podatak iz Finansijskog plana za 2009, po kojem je za stručnu literaturu dato 11.000 eura a za štampu diploma 15.000 eura. Jer takve diplome, bez ozbzira na specijalne papire i holograme, neće vrijedjeti ništa.

Autorka je izvršna direktorka Centra za građansko obrazovanje (CGO)

Piše: Daliborka Uljarević
Bonja the Zmaj is offline  
Reply With Quote
Old 09-02-10, 02:01   #2
milovan jankovic
MiM team Forumaš i po'
 
milovan jankovic's Avatar
 
Registrovan: Oct 2008
Lokacija: Danska
Age: 73
Postovi: 1,012
milovan jankovic na dobrome putu
Default

Kad CGa pochne UVOZIT trenere i selektore kao za Fudbal Kranjchara,
za uzgoj svinja Jensena, za uzgoj koza Jonsona za staklenike i plastenike Rabina iz Izraela, za preradu hrane nekog bivsheg penzinisanog direktora iz PODRAVKE i kad iskoristimo domace resurse, sa novom tehnologijom i novim struchnjacima i usmjerimo univerzitet da se povezu sa STVARNOSHCU I PRAKSOM u reshavanju svih drushtvenih problema i odvojimo 6% za istrazivanja ka`Finska,
oda ce CRNA GORA biti u ravni fudbalske reprenzetacije na RANG LISTI U SVIJETU.

Ne zivi se od FUDBALA I KOCKARNICA,
fudbal indirektno donosi dobar prihod i pojedincima i DRZAVI,
ali niko ne vodi STATISTIKU, koliko se ulaze a koliko vrati od FUDBALA, KOSHARKE, RUKOMETA I VATERPOLA i koliko SPORT afirmishe CGu u SVIJETU.
__________________
SLOBODA ZA POJEDINCA,
IMA ISTU VRIJEDNOST; KAO NEZAVISNOST ZA DRZAVU.
milovan jankovic is offline   Reply With Quote
Old 09-02-10, 07:35   #3
Rakoon
jagnjeca brigada
 
Rakoon's Avatar
 
Registrovan: Oct 2007
Lokacija: šume Striborove
Postovi: 19,044
Rakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjemRakoon dragulj među dragim kamenjem
Default

Quote:
Originally Posted by milovan jankovic View Post
ali niko ne vodi STATISTIKU, koliko se ulaze a koliko vrati od FUDBALA, KOSHARKE, RUKOMETA I VATERPOLA i koliko SPORT afirmishe CGu u SVIJETU.
dilema na mjestu.
podsjetila me na slučaj iz jednog našeg grada đe su iz lokalnog FK kukali i moljakali presjednika da odškrine vrata opštinske kase i uspe im nekoliko lopata para , treba za sezonu, itd. a u statutu te,ka i ostalih naših opština doslovce piše da pare idu samo za masovni sport, tipa krosevi, školska takmičenja i tako to. no ko te pita, lulnuše im isto pare u FK (čitaj:rupu bez dna), bi što bi, a jedan naivko (na prvi pogled) iz opštine upita ove te vode loptanje "a kad prodate igrače, oćete li nam vratit pare u opštinski budžet?"
ovi iz FK prodadoše neke igrače, naravno, a od tih para su glavnom meceni dali srednji prst.
Rakoon is offline   Reply With Quote
Old 09-02-10, 09:04   #4
Nabuko
Računam diskonte!
 
Nabuko's Avatar
 
Registrovan: May 2007
Lokacija: ekonomija koja se uspješno nosi sa krizom
Postovi: 16,458
Nabuko ima famoznu auruNabuko ima famoznu auruNabuko ima famoznu auruNabuko ima famoznu auruNabuko ima famoznu auruNabuko ima famoznu auruNabuko ima famoznu auruNabuko ima famoznu auru
Default

To je jednostavno obrazovanje i nauka su tzv. potrošačka jedinica budžeta. Dok se to i još ponešto ne shvati kao investicija onda nema ljeba.
__________________
Rules of Acquisition:
190. Hear all; trust nothing

Lumpenproletarijat, ta pasivna trulež najdonjih slojeva starog društva, biće delimično ubačen u pokret proleterskom revolucijom, ali će se po čitavom svom životnom položaju radije dati potkupiti za reakcionarna rovarenja.
Iz komunističkog manifesta.


Ne potcjenjujem ničije predispozicije za bavljenje politikom, ali treba znati da u društvima kao što je crnogorsko, harizmu često održava jedna pokorna struktura, koja brani njegovu harizmu zarad očuvanja sopstvenih interesa i želje da bude blizu vođe, predstavljajući sebe kao nezavisne posmatrače

Nevjerovatan je broj tzv. “nevladinih organizacija” u Crnoj Gori, bore se za prava tuljana, sibirskih tigrova, vjeverica, homoseksualaca, za čiste plaže, orlove i sokolove, trudnice, slijepce i osobe sa ravnim tabanima. To je znak da Crna Gora postaje moderna i civilizirana država ?
Nabuko is offline   Reply With Quote
Old 09-02-10, 12:02   #5
L'enfant_terrible
MiM team Forumaš i po'
 
L'enfant_terrible's Avatar
 
Registrovan: Aug 2008
Postovi: 1,281
L'enfant_terrible ima famoznu auruL'enfant_terrible ima famoznu auruL'enfant_terrible ima famoznu auruL'enfant_terrible ima famoznu auruL'enfant_terrible ima famoznu auruL'enfant_terrible ima famoznu auru
Default

Dok god se kod nas gleda na obrazovanje kao na formalni zahtjev za zaposlenje- VSS itd, ljeba nema, i pristup se nece mijenjat. Kad obrazovanje postane, ko sto je i normalno, osnov za zdrave i kvalitetne pojedince- od predskolskog pa do najviseg obr, koji ce kad izadju iz obr institucija zapravo imati vise etike, vjestina i sposobnosti a manje zaostalih, retrogradnih i zastarjelih teorija, bice nam svima bolje. Kad visokoobrazovne institucije pocnu da ohrabruju kreativnost, kriticko misljenje, a kaznjavaju plagijatorstvo, poltronisanje i cistu prevaru, onda cemo imat mnogo bolje strucnjake. Zasto ne izloziti studente najnovijim dilemama u nauci u njihovom polju, kontroverznim pitanjima, nerijesenim tajnama? Zasto ne angazovati njihove mozgove u konstruktivnom pravcu, ohrabriti kreativnost i ne gusiti pitanja i ispitivanje autoriteta pa i velikih teoreticara? Na taj nacin se jaca pojedinac, a katkad moze i da se iznjedri divna napredna ideja. Isto se pokazuje postovanje prema tim mladim ljudima i vjera u njihov intelekt, i motivisu se da doprinose sopstvenim mozgom, a ne da placaju 20 eura za izradu seminarskog rada.

Koliko vidim, ovo ce se promijenit pa za jedno.... 20- 30 godina, najoptimisticnije.
L'enfant_terrible is offline   Reply With Quote
Old 09-02-10, 17:19   #6
Milos111111
Banned
 
Registrovan: Nov 2008
Postovi: 381
Milos111111 nepoznate kvantitete u ovom trenu
Default

Quote:
Originally Posted by L'enfant_terrible View Post
Dok god se kod nas gleda na obrazovanje kao na formalni zahtjev za zaposlenje- VSS itd, ljeba nema, i pristup se nece mijenjat. Kad obrazovanje postane, ko sto je i normalno, osnov za zdrave i kvalitetne pojedince- od predskolskog pa do najviseg obr, koji ce kad izadju iz obr institucija zapravo imati vise etike, vjestina i sposobnosti a manje zaostalih, retrogradnih i zastarjelih teorija, bice nam svima bolje. Kad visokoobrazovne institucije pocnu da ohrabruju kreativnost, kriticko misljenje, a kaznjavaju plagijatorstvo, poltronisanje i cistu prevaru, onda cemo imat mnogo bolje strucnjake. Zasto ne izloziti studente najnovijim dilemama u nauci u njihovom polju, kontroverznim pitanjima, nerijesenim tajnama? Zasto ne angazovati njihove mozgove u konstruktivnom pravcu, ohrabriti kreativnost i ne gusiti pitanja i ispitivanje autoriteta pa i velikih teoreticara? Na taj nacin se jaca pojedinac, a katkad moze i da se iznjedri divna napredna ideja. Isto se pokazuje postovanje prema tim mladim ljudima i vjera u njihov intelekt, i motivisu se da doprinose sopstvenim mozgom, a ne da placaju 20 eura za izradu seminarskog rada.

Koliko vidim, ovo ce se promijenit pa za jedno.... 20- 30 godina, najoptimisticnije.
Zato sto je ustrojstvo ovog drustva najdinamicnije ekonomije u Evropi takvo da o njegovim unutrasnjim potrebama treba da misli i misli samo jedna glava ,
za spoljne poslove pita se pomalo i prevodilac Rocen.
Ni jaki pojedinici ,a ni jake institucije nijesu trenutno potrebni,
cast izuzecima Saricu,Suboticu i ovih nekoliko nepomenika
Milos111111 is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
obrazovanje

Opcije Teme
Način Prikaza

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Pređi Na


Vremenska Zona je GMT +1. Trenutno je 04:45 sati.


Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
MADEinMONTENEGRO.COM