MADEinMONTENEGRO.com
 

Go Back   MADEinMONTENEGRO.com > Društvo > Politika

Notices

Politika Za rasprave bez vrijedjanja



Reply
 
Opcije Teme Način Prikaza
Old 01-07-08, 21:10   #1
Bonja the Zmaj
Defensor Pacis
 
Bonja the Zmaj's Avatar
 
Registrovan: Sep 2007
Lokacija: Kapadokijski klanci
Postovi: 4,343
Bonja the Zmaj na dobrome putu
Default Pranje novca...

KAKO CRNA GORA MOŽE EFIKASIJE DA SE POSVETI SUZBIJANJU PRANJA NOVCA

Okrivljeni moraju da dokazuju da su nevini

Boris Ristović 01/07/2008 15:44
Podgorica - Početkom ove godine, kancelarija Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u Crnoj Gori citirala je procjenu američkog Stejt departmenta i MMF, da obim pranja novca na globalnom nivou iznosi 3 - 5 % svjetskog bruto domaćeg proizvoda.
Kontraverze koje je ova procjena izazvala ukazuju na opasnost ovog fenomena, posebno u kontekstu tranzicionih zemalja kao što je Crna Gora, koje još izgrađuju svoje državne sisteme za borbu protiv ovog fenomena. To je posebno primijećeno u posljednjem izvještaju Evropske komisije o napretku u Crnoj Gori.

Fenomen pranja novca se javlja kao posljednja faza seta kriminalnih aktivnosti (davanje/primanje mita, pronevjera novca, izbjegavanje poreza, nelegalna trgovina narkoticima, cigaretama, oružjem...) i njime se označava komplikovani proces, na čijem početku stoji nelegalno stečeni novac, koji se preko serije finansijskih transakcija pretvara u legalni kapital.

Neumitno se postavlja pitanje kako Crna Gora, njen državni sistem i svi društveni segmenti reaguju na ovaj problem.

Kao prvo, u crnogorskom državnom sistemu za sprječavanje pranja novca postoje četiri bitne cjeline sa različitim odgovornostima i nadležnostima. Uprava za sprječavanje pranja novca u direktnoj interakciji sa finansijskim tržištem (u najširem značenju te riječi) dolazi do podataka, kojima servisira policiju čije istražne radnje omogućavaju tužilaštvu da procesuiraju slučajeve pred sudovima.

Treba mijenjati Krivični zakon

Što se tiče normativnog dijela, nedavno izmijenjeni Zakon o sprječavanju pranja novca i finansiranja terorizma pruža prilično zadovoljavajući okvir za funkcionisanje Uprave.

Međutim, kako je sama Uprava odgovorna samo za jedan dio kompletnog procesa, tako je i pomenuti zakon samo jedan dio zakonskog osnova za borbu protiv sprječavanja pranja novca.

Drugi dio, veoma važan, je krivično zakonodavstvo. Imajući u vidu planove o veoma bitnim izmjenama Krivičnog zakona i Zakonika o krivičnom postupku, tokom ove godine, od izuzetne je važnosti pomenuti da će - ako ti zakonski tekstovi ne uvedu institut prebacivanja tereta dokazivanja krivice na okrivljene - u slučajevima pranja novca – biti propuštena prilika da se učini važan korak naprijed u podizanju efikasnosti kompletnog sistema borbe protiv pranja novca.

U vezi s tim je i još jedna očekivana novina u crnogorskom pravnom sistemu – prošireno oduzimanje imovine stečene kriminalnim aktivnostima, mada još nije jasno da li će ova materija biti tretirana kroz izmjene krivičnog zakonodavstva ili kroz posebni zakonski akt.

Broj pravosnažnih presuda u vezi sa pranjem novca, koliko god u Crnoj Gori bio zaista nizak – nije jedino mjerilo kvaliteta.

Naime, karakteristično mali broj presuda po osnovu pranja novca posljedica je otežane dokazivosti ovog krivičnog djela, ali i toga što se u istražnom procesu mnogo lakše dolazi do dokaza po druga krivična djela (posebno utaje poreza).

Nedostaje interakcije državnih organa

Da bi se stekla realna slika o ovoj problematici u Crnoj Gori od suštinske je važnosti uspostaviti transparentan i jasan sistem interakcije između Uprave, policije, tužilaštva i sudstva, koji bi omogućio jasne podatke o broju, progresu i rezultatima postojećih slučajeva, sa jasnom odgovornošću svakog organa ponaosob.

U protivnom, nezadovoljavajući krajnji rezultat će biti pripisan kompletnom državnom sistemu. Štaviše, postojanje jasnih podataka će samo po sebi doprinijeti stvaranju realne slike, poboljšanju društvene debate o ovom problemu i smanjivanju prostora za, pogotovo političke, špekulacije.

Što se tiče samih posljedica pranja novca - država je oštećena, ne samo finansijski, već se nekažnjavanjem ovih aktivnosti bitno smanjuje sposobnost države da zaštiti društvene interese, kao i interese onih pojedinaca koji svoje poslovanje vrše u zakonskim okvirima.


Ako ovakve anomalije poprime veće razmjere, onda se i povjerenje samih građana u državu i motivisanost za poštovanje zakona bitno umanjuje.

S druge strane, država je zadužena za održavanje ključnih servisa za građane: zdravstvo, obrazovanje, socijalna davanja, saobraćajna infrastruktura, pravna i fizička bezbjednost...

Ovi servisi se finansiraju iz državnog budžeta. Državni budžet se puni sredstvima koje država ubira od prihoda, od poreza na prihode zapošljenih, poslovanja privrednih preduzeća, pa sve do naplate carina na uvoz robe i raznih drugih finansijskih davanja.

Opasnost po državu!

Nelegalni finansijski tokovi, koji sami po sebi rezultiraju pranjem novca, predstavljaju opasnost za državu jer nisu obuhvaćeni poreskim sistemom prikupljanja prihoda.

Prema tome, svaki cent koji – umjesto u budžet – završi u nečijem privatnom džepu znači manje sredstava za kvalitetno pružanje usluga svim građanima.

Manje sredstava za škole koje pohađaju djeca i omladina, manje sredstava za bolnice i domove zdravlja, manje sredstava za održavanje i izgradnju puteva, manje sredstava za penzije i socijalna davanja, manje sredstava za izgradnju i održavanje kvalitetnog rada policije i sudstva…

Shodno tome, pranjem novca koji bi potencijalno služio kao budžetska podrška pomenutim državnim servisima, namijenjenim svim građanima, tj. novca koji pripada svima – on završava u džepovima pojedinaca.

Onog trenutka kada građanin shvati da ovakve pojave direktno utiču na njegov život, uskraćujući mu kvalitet usluga koje mu pruža država, zagarantovanih ustavnim i zakonskim propisima, počeće sa modernim tumačenjem patriotizma, koje se ogleda u poštovanju zakona, plaćanju poreza i građanskom aktivizmu.

A u procesu daljeg razvoja i demokratizacije crnogorskog društva na osnovama evropskih standarda – ko može zamisliti većeg patriotu od onog koji plaća poreze, poštuje zakone i spreman je da se bori za zaštitu svojih interesa, odnosno interesa društva koje mu to omogućava i garantuje?

Autor je menadžer projekta za antikorupciju u kancelariji UNDP-a u Podgorici

http://www.evropskireporter.com
Bonja the Zmaj is offline  
Reply With Quote
Old 03-07-08, 02:03   #2
augustin
MiM team Početnik
 
Registrovan: Jul 2008
Lokacija: beneath the southern cross
Postovi: 6
augustin na dobrome putu
Default

izuzetno korektan tekst, rekao bih cak i previse korektan znajuci ko je autor ... super nacrtano koje su karike, i dje se moraju locirat problemi. e sad, mislim da 'kako' nije problem, vec 'da li zeli' Crna Gora da se bori s ovim problemom... stoga mi se zakljucak teksta jako dopada, jer implicitno ukazuje na situaciju u kojoj pritisci mahom dolaze od vani, a ne od gradjana. (u tom svjetlu bih posmatrao i informaciju o optuznici protiv bivseg izvrsnog direktora Luke Bar ubrzo nakon povratka premijera iz inostranstva...)

jedna stvar koja bi ovaj tekst mozda ucinila efektnijim je uporedna statistika. npr, kada bi tekst dao neko statisticko poredjenje koje bi pokazalo da je Crna Gora u odredjenom segmentu koji se tice pranja novca 'gora' od zemalja iz okruzenja, ili generalno neke zemlje koja ima jako losu reputaciju po pitanju pranja novca, to bi onda konkretizovalo/kvantifikovalo problem.

ipak, cini mi se da je za 'moderni patriotizam' u Crnoj Gori neophodna revizija sistema, a ne samo njegovih djelova - moj utisak je da gradjani prosto nemaju osjecaj da mogu ista da promijene, zbog jaza koji postoji izmedju naroda i politicara, i nesmjenljivosti drzavne vlasti. mislim da je apsurdno da tako mala populacija kao crnogorska bude toliko podijeljena, odvojena od svojih politickih elita i bez uticaja na dogadjanja u politici i drustvu. uzrok tog problema, pa samim tim i rjesenje, locirao bih u nasem modelu parlamentarizma, uz pitanje: da li bi prelazak sa cisto proporcionalnog, na neki mjesoviti model obezbijedio da se ljudi vise gradjanski angazuju? mjesoviti model bi podrazumijevao da odredjeni procenat (recimo 50%) poslanika bude izabrano na nacin na koji se sad bira, a ostalih 50% po Single Member District principu, gdje bi iz svake izborne jedinice (koje bi po broju glasaca bila jednake) bio biran po jedan poslanik koji bi od svih kandidata dobio najveci broj glasova.

mislim da bi takav sistem povecao odgovornost politicara i napravio sponu izmedju lokalnog i drzavnog, koja je neophodna za efikasnu borbu protiv (prije svega) korupcije... isto tako, vjerujem da bi takav sistem relaksirao glasace od nacionalno-vjersko-jezickih pitanja, makar za tih 50%...

da zakljucim: borba protiv pranja novca - samo uz politicku volju i amin s vrha, i to kao rezultat spoljnjih pritisaka. 'moderni patriotizam' - volio bih da sam optimista, ali nijesam...

Last edited by augustin; 03-07-08 at 02:05..
augustin is offline   Reply With Quote
Old 03-07-08, 03:12   #3
wawy
MiM team Guru
 
Registrovan: Apr 2008
Lokacija: Mafia's Montenegro
Postovi: 6,140
wawy nepoznate kvantitete u ovom trenu
Default

Quote:
jedna stvar koja bi ovaj tekst mozda ucinila efektnijim je uporedna statistika. npr, kada bi tekst dao neko statisticko poredjenje koje bi pokazalo da je Crna Gora u odredjenom segmentu koji se tice pranja novca 'gora' od zemalja iz okruzenja, ili generalno neke zemlje koja ima jako losu reputaciju po pitanju pranja novca, to bi onda konkretizovalo/kvantifikovalo problem.
tacno, velika mana teksta. ne samo ovog, nego i inace su uporedne analize kod nas, kako politicke tako i ekonomske vrlo usputno ili nikako spomenute, kako ne bi vidjeli tacnu poziciju crne gore u odredjenom segmenu drustva.

Quote:
ipak, cini mi se da je za 'moderni patriotizam' u Crnoj Gori neophodna revizija sistema, a ne samo njegovih djelova - moj utisak je da gradjani prosto nemaju osjecaj da mogu ista da promijene
slazem se u potpunosti. znaci - revizija sistema u kompletu, a ne samo pojedinacnih segmenata je bukvalno jedini nacin resavanja, ne samo pranja para, nego i svih ostalih problema.

Quote:
uzrok tog problema, pa samim tim i rjesenje, locirao bih u nasem modelu parlamentarizma, uz pitanje: da li bi prelazak sa cisto proporcionalnog, na neki mjesoviti model obezbijedio da se ljudi vise gradjanski angazuju?
ovo se ne slazem nikako. posto smatram da smo predpoliticko i politicki nepismeno drustvo, ovo bih vidio samo kao jos jedan od ovih segmentarnih nacina resavanja problema, koji ne bi nista sustinski ucinio na ukupnom polju. mislim da je ovo pitanje, tj. predlog za usvajanje novog oblika parlamentarizma, tj. izbornog sistema usko povezano sa centrima moci i odlucivanja, a koji se nikako ne nalaze u parlamentu. oni se takodje ne nalaze ni u vladi, ni u glavnom odboru dps-a. ne, centri moci se nalaze u rukama samo jednog i jedionog gospodina, tj. "gospodina" djukanovica. u uslovima njegove apsolutne i apsolutisticke vlasti, bilo kakva promjena koja bi se u drugim, normalnim i razvijenim drzavama cinjela kao legitiman predlog za poboljsanje komunikacija gradjani - vlast, ili povecanje demokratske baze drustva, u ovakvim uslovima samo ide djukanovicu na ruku, jer bi u sustini bila, zbog svega gorenavedenog kozmmeticka, a naravno, s njegove strane prestavljena kao esencijalna.


Quote:
da zakljucim: borba protiv pranja novca - samo uz politicku volju i amin s vrha, i to kao rezultat spoljnjih pritisaka. 'moderni patriotizam' - volio bih da sam optimista, ali nijesam.
e, bas tako...nista ne cine bez pritisaka, a cini mi se da bez pritisaka nece ni sac s vlasti.
a "moderni patriotizam" mozemo samo da sanjamo, da ce bit jednog dana kada vlast pane, da narod pocne da se bori protiv korupcije, pranja para, i da usko saradjuje sa svojim izabranim prestavnicima...
__________________
blog
wawy is offline   Reply With Quote
Old 05-07-08, 16:32   #4
Bonja the Zmaj
Defensor Pacis
 
Bonja the Zmaj's Avatar
 
Registrovan: Sep 2007
Lokacija: Kapadokijski klanci
Postovi: 4,343
Bonja the Zmaj na dobrome putu
Default

Quote:
Originally Posted by augustin View Post
jedna stvar koja bi ovaj tekst mozda ucinila efektnijim je uporedna statistika.
Ne postoji

jedino sto je dostupno - su uopstene procjene, kao i ova o razmjerama na globalnom nivou.
Bonja the Zmaj is offline   Reply With Quote
Old 06-07-08, 07:37   #5
nestasni_cipiripi
MiM team King / Queen
 
nestasni_cipiripi's Avatar
 
Registrovan: Feb 2008
Lokacija: tu u blizini tebe, osjetices moj dah
Postovi: 10,630
nestasni_cipiripi uskoro postaje slavan
Send a message via MSN to nestasni_cipiripi Send a message via Yahoo to nestasni_cipiripi
Default

Dovoljno je vidjet ko je glavni covjek u ovoj nasoj agenciji za sprecavanje pranja novca...Predrag Mitrovic...ka kung fu panda.
nestasni_cipiripi is offline   Reply With Quote
Old 14-07-08, 12:25   #6
MadGod
MiM team Početnik
 
Registrovan: Mar 2008
Lokacija: Podgorica
Postovi: 27
MadGod na dobrome putu
Default

Po zahtjevu sa malim zakasnjenjem.

Prvo, ne bih komentarisao strucni dio jer sam relativni laik sto se prava tice, tako da preskacem na ono od cega citava prica sustinski zavisi:

Quote:
Originally Posted by Slowpoke Rodriguez View Post
Onog trenutka kada građanin shvati da ovakve pojave direktno utiču na njegov život, uskraćujući mu kvalitet usluga koje mu pruža država, zagarantovanih ustavnim i zakonskim propisima, počeće sa modernim tumačenjem patriotizma, koje se ogleda u poštovanju zakona, plaćanju poreza i građanskom aktivizmu.
Ovdje cu se nadovezati na onu raniju raspravu (nestadoh na duze vrijeme pa ne znam gdje je zavrsila ) - o tome da je malo toga cega gradjani sustinski nisu svjesni.

Uzduz i poprijeko Crne Gore se svakodnevno cuju komentari "oni su svi lopovi", "oni su se napunili para" i slicno - i naravno, zna se i ko su ti "oni", ili bar od koga zavise.

Sada dolazimo do problematike. Prva prepreka je sustinska apstraktnost pravnih i ekonomskih tema i pojmova. Jer gradjanin zna da odredjen sloj drustva krade ali ne zna kako, gdje, od koga, i sto je najvaznije - koliko to tacno ima efekta na njegov zivotni standard. To su u principu teme koje je vrlo tesko pribliziti gradjanima.

Druga prepreka - covjek nije racionalno bice. On ne donosi svoju politicku odliku tako sto napravi predracun i zaokruzi rezultat koji mu donosi najvise. Prica o korupciji, kriminalu, pranju novca cilja na zdrav razum pojedinca - trazi razumijevanje i racionalnu odluku. Sa druge strane, u trenutku kada gradjanin treba da napravi politicku odluku koja bi mu (mozda) omogucila kvalitetniji svakodnevni zivot, javljaju se teme koje ne ciljaju na zdrav razum, vec na emocije (znamo koje su).

A emocije po pravilu uvijek, ali uvijek, dobijaju bitku sa razumom. I ne postoji niti jedan faktor koji to pravilo moze potrijeti. "Moderno tumacenje patriotizma" koje se u tekstu pominje je moguce samo ukoliko ne postoje otvorena pitanja koja mogu dovesti do ispoljavanja retrogradnog patriotizma. I zaista, u tih par sredjenih drzava na svijetu takva pitanja ne postoje. Medjutim, dovoljna je samo jedna iskra - recimo rastuci animozitet izmedju imigranata i starosjedioca u vecim evropskim drzavama - da racionalno politicko rezonovanje pocne da se narusava. A u Crnoj Gori nemamo iskru, nego sumski pozar po tom pitanju.

U slucaju Crne Gore, "borba" protiv korupcije i pranja novca, kao sto mnogi vec rekose, zavisi od politickog opredjeljenja vecina. I to prvo od politickog opredjeljenja, pa tek onda od sistema i zakonske regulative.

Zakonska regulativa je u sustini teorija - tekst koji je sam po sebi nemocan ukoliko ne postoji volja da se sprovodi. U kranjem slucaju, neko mora podici optuznicu i neko mora donositi presudu. A tu dolazimo do problema korupcije, odnosno zavisnosti od politicke vlasti.

Last edited by MadGod; 14-07-08 at 12:29..
MadGod is offline   Reply With Quote
Reply

Tags
novca, pranje

Opcije Teme
Način Prikaza

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Pređi Na


Vremenska Zona je GMT +1. Trenutno je 05:26 sati.


Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
MADEinMONTENEGRO.COM